Fachgebiet Cognitive and Developmental Psychology

Dr. Kirstin Bergström, Dipl.-Psych.

SENIOR RESEARCH SCIENTIST

PHONE+49 (0)631 / 205 4442
EMAILkirstin.bergstroem(at)sowi.uni-kl.de
BUILDING57, Room 504

Curriculum Vitae

since 2013
Post-doctoral researcher at the University of Kaiserslautern, Cognitive and Developmental Psychology
2013

2013 PhD thesis title: Effekte von englischer Sprachimmersion in der Kindertagesstätte auf die sprachliche und kognitive Entwicklung bei 2- bis 6-jährigen Kindern: Eine Längsschnittstudie [Effects of an English immersion program on language and cognitive development in 2- to 6-years old children: A longitudinal study].

Supervisors: Prof. Dr. Thomas Lachmann and apl. Prof. Dr. Maria Klatte

2009Diploma in Psychology
2003-2009Study of Psychology at the Saarland University

Current Project Grants

2018-2021AlphaDys - Was lässt sich aus Erkenntnissen der Forschung zu Lese-Rechtschreibstörungen für die Prävention und Intervention bei funktionalem Analphabetismus ableiten? Ein systematischer Review gemeinsam mit Prof. Dr. Thomas Lachmann und apl. Prof. Maria Klatte; gefördert vom Bundesministerium für Bildung und Forschung

Roles and Responsibilities

Since 2012Responsible person for the test library, University of Kaiserslautern
Since 2015Member of the Ethics Commission of the Faculty for Social Sciences of the University of Kaiserslautern, Germany

Featured Publications

Bergström, K., Klatte, M., Steinbrink, C. & Lachmann, T. (2016). First and second language acquisition in German children attending a kindergarten immersion program: A combined longitudinal and cross-sectional study. Language Learning, 66, 386-418. 
Downloads: paper as pdf

Klatte, M., Spilski, J., Mayerl, J., Möhler, U., Lachmann, T., & Bergström, K. (2016). Effects of Aircraft Noise on Reading and Quality of Life in Primary School Children in Germany: Results From the NORAH Study. Environment and Behavior, 49, 390–424.
Link: paper resource

Klatte, M., Bergström, K., & Lachmann, T. (2013). Does noise affect learning? A short review of noise effects on cognitive performance in children. Frontiers in Developmental Psychology . 4:578. doi:10.3389/fpsyg.2013.00578
Downloads: paper as pdf

Ecker, U. K. H., Arend, A. M., Bergström, K. & Zimmer, H. D. (2009). Verbal predicates foster conscious recollection but not familiarity of a task-irrelevant perceptual feature – An ERP study. Consciousness & Cognition, 18, 679-689.

Conference Presentations

TALKS

Bergström, K., Konerding, K.,  Lachmann, T. & Klatte, M. (2018). Konstruktion und Evaluation eines neuen Gruppentests zur phonologischen Bewusstheit bei Grundschulkindern. 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Frankfurt am Main, Germany.

Bergström, K., Konerding, K.,  Lachmann, T. & Klatte, M. (2017). Überprüfung der Testgüte eines neu entwickelten Gruppentests zur phonologischen Bewusstheit bei Grundschulkindern. Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Germany. 

Bergström, K., Klatte, M., Steinbrink, C. & Lachmann, T. (2014). Evaluation eines Sprachimmersionsprogramms in der Kindertagesstätte: Effekte auf die sprachliche und kognitive Entwicklung von 2- bis 6-jährigen Kindern. 49. Kongress der deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bochum, Germany.

Bergström, K., Klatte, M., Steinbrink, C. & Lachmann, T. (2013). Effekte von englischer Sprachimmersion in der Kindertagesstätte auf die sprachliche und kognitive Entwicklung von 2- bis 6-jährigen Kindern. 21. Tagung Fachgruppe Entwicklungspsychologie, Saarbrücken, Germany.

Bergström, K., Meis, M., Seidler, A., Guski, R., Schreckenberg, D., Lachmann T. & Klatte, M. (2012). Analyzing effects of aircraft noise on cognition and quality of life in German children near Frankfurt Airport in the NORAH-study: An overview of design and methods. The 41st International Congress on Noise Control Engineering, Internoise 2012, New York, USA.

Bergström, K., Lachmann, T. & Klatte, M. (2012). Einfluss von Aufgaben- und Geräuschcharakteristiken auf den Irrelevant Speech Effekt im Arbeitsgedächtnis: die Rolle der phonologischen Kodierung. 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bielefeld, Germany.

Bergström, K., Lachmann, T. & Klatte, M. (2012). Wann stört Lärm das geistige Arbeiten? Einfluss von Aufgaben- und Geräuschcharakteristiken bei der Wirkung moderaten Lärms auf Arbeitsgedächtnisleistungen. 38. Jahrestagung für Akustik, Darmstadt, Germany.

Bergström, K., Lachmann, T. & Klatte, M. (2012). The irrelevant speech effect in short-term memory: Impact of item materials and sound characteristics. 54. Tagung experimentell arbeitender Psychologen, Mannheim, Germany.

Bergström, K. (2012). Effekte von englischer Sprachimmersion in der Kindertagesstätte auf die sprachliche und kognitive Entwicklung von 2- bis 6jährigen Kindern - eine Längsschnittstudie. 27. Arbeitstagung der Fachgruppe Psychologie der Kommunikation und ihrer Störungen (BDP), Rauischholzhausen.

Bergström, K., Klatte, M. & Lachmann, T. (2011). Effekte von englischer Sprachimmersion in der Kindertagesstätte auf die sprachliche und kognitive Entwicklung von 2- bis 6jährigen Kindern. 13. Fachtagung Pädagogische Psychologie der DGPs, Erfurt, Germany.

Bergström, K. (2011). Effekte von englischer Sprachimmersion in der Kindertagesstätte auf die sprachliche und kognitive Entwicklung von 2- bis 6jährigen Kindern. 26. Arbeitstagung der Fachgruppe Psychologie der Kommunikation und ihrer Störungen (BDP), Rauischholzhausen, Germany.

Bergström, K., Klatte, M. & Lachmann, T. (2011). Irrelevant Speech Effekt im Arbeitsgedächtnis: Die Rolle der phonologischen Kodierung. 53. Tagung experimentell arbeitender Psychologen, Halle, Germany.

POSTERS

Konerding, M., Bergström, K., Lachmann, T., Steinbrink, C. & Klatte, M. (2017) Effects of the computer-based training program Lautarium on phonological awareness and reading and spelling abilities in German third-graders with dyslexia.  ESF International Symposium on Dyslexia and Dyscalculia 2017, München, Germany.

Klatte, M., Steinbrink, C & Lachmann, T. (2016). First and second language acquisition in children attending an immersion program in a German kindergarten: A longitudinal study.), The International Symposium on Bilingual and L2 Processing in Adults and Children (ISBPAC), Kaiserslautern, Germany.

>Klatte, M., Bergström, K., Steinbrink, C. & Lachmann, T. (2016) Effects of the computerized grapho-phonological training Lautarium in first-graders with poor vs. average to good reading abilities. ESF International Symposium on Dyslexia and Dyscalculia 2016, München, Germany.

Lachmann, T., Bergström, K., Steinbrink, C. & Klatte, M. (2015). First and second language acquisition in children attending an immersion program in a German kindergarten: A longitudinal study. Architectures and Mechanisms for Language Processing (AMLaP), Valetta, Malta.

Bergström, K., Lachmann, T. & Klatte, M. (2012). The irrelevant speech effect in short-term memory: Impact of sound characteristics. The sixth European Working Memory Symposium, Fribourg, Suisse.

Bergström, K., Lachmann, T. & Klatte, M. (2010). Detrimental effects of irrelevant speech on serial retention: The role of phonological coding. The fifth European Working Memory Symposium, Civita Castellana, Italy.

Bergström, K., Brinkmann, T. A. & Zimmer, H. D. (2010). Lügendetektion im EEG? Elektrophysiologische Korrelate der wissentlichen Falschaussage über ausgeführte Handlungen. 52. Tagung experimentell arbeitender Psychologen, Saarbrücken, Germany.

Bergström, K., Brinkmann, T. A. & Zimmer, H. D. (2010). Lügendetektion im EEG? Elektrophysiologische Korrelate der wissentlichen Falschaussage über ausgeführte Handlungen. 52. Tagung experimentell arbeitender Psychologen, Saarbrücken, Germany.

Memberships and Affiliations

Ad hoc reviewer

Cognitive Processing

Language Learning

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