Fachgebiet Cognitive and Developmental Psychology

Publications of Maria Klatte

Journal Articles

Klatte, M., Spilski, J., Mayerl, J., Möhler, U., Lachmann, T., & Bergström, K. (2016). Effects of Aircraft Noise on Reading and Quality of Life in Primary School Children in Germany: Results From the NORAH Study. Environment and Behavior, 49, 390–424.
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Bergström, K., Klatte, M., Steinbrink, C. & Lachmann, T. (2016). First and second language acquisition in German children attending a kindergarten immersion program: A combined longitudinal and cross-sectional study. Language Learning, 66, 386-418. 
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Steinbrink, C., Klatte, M. & Lachmann, T. (2014). Phonological, temporal and spectral processing in vowel length discrimination is impaired in German primary school children with developmental dyslexia. Research in Developmental Disabilities, 35, 3034-3045.
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Klatte, M., Bergström, K., & Lachmann, T. (2013). Does noise affect learning? A short review of noise effects on cognitive performance in children. Frontiers in Developmental Psychology . 4:578. doi:10.3389/fpsyg.2013.00578
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Klatte, M., Steinbrink, C., Bergström, K., & Lachmann, T. (2013). Phonologische Verarbeitung bei Grundschulkindern mit schwacher Lesefähigkeit. Lernen und Lernstörungen, 2, 199-215.

Prölß, A., Lachmann, T., & Klatte, M. (2013). Wirkungen von Hintergrundgeräuschen auf Arbeitsgedächtnisleistungen bei Kindern und Erwachsenen. Hörakustik, 1, 32-34.

Steinbrink, C., Klatte, M. & Lachmann, T. (2012). Auch ein förderdiagnostisches Verfahren sollte valide sein! - Replik zu den Stellungnahmen von Dummer-Smoch (2012), Lehmann-Breuer (2012) und Ruoho und Hotulainen (2012) zu Steinbrink et al. (2010). Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 44 (2), 99-105.

Schreckenberg, D. ; Guski, R.; Seidler, A. & Klatte, M. (2011). Lärmwirkungsstudie Rhein/Main in Auftrag gegeben. Umweltmedizin in Forschung und Praxis, 16 (3), 133-139.

Hellbrück, J.; Schlittmeier, S. & Klatte, M. (2011). Die Last des Lauten. Gehirn und Geist 7-8_2011, 42-47.
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Klatte, M., Lachmann, T., & Meis, M. (2010). Effects of noise and reverberation on speech perception and listening comprehension of children and adults in a classroom-like setting. Noise and Health: Special issue on Noise, Memory and Learning, 12 (49), 270-282.

Klatte, M., Lachmann, T., Schlittmeier, S., & Hellbrück, J. (2010). The irrelevant sound effect in short-term memory: Is there developmental change? European Journal of Cognitive Psychology, 22, 1168-1191.

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Klatte, M.; Hellbrück, J.; Seidel, J. & Leistner, P. (2010). Effects of classroom acoustics on performance and well-being in elementary school children: A field study. Environment and Behavior 42 (5), 659-692.
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Steinbrink, C., Schwanda, S., Klatte, M., & Lachmann, T. (2010). Sagen Wahrnehmungsleistungen zu Beginn der Schulzeit den Lese-Rechtschreiberfolg in Klasse 1 und 2 voraus? – Zur prognostischen Validität der Differenzierungsproben 1 und 2 nach Breuer und Weuffen [Do perceptual abilities at school entry predict reading and spelling abilities at the end of Grade 1 and 2? – Investigating the predictive validity of the Differenzierungsproben 1 and 2 by Breuer and Weuffen]. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 42 188-200.

Schlittmeier, S., Hellbrück, J., & Klatte, M. (2008). Does irrelevant music cause an irrelevant sound effect for auditory items? European Journal of Cognitive Psychology, 20(2), 252-271.
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Schlittmeier, S.J., Hellbrück, J. & Klatte, M. (2008). Can the irrelevant speech effect turn into a stimulus suffix effect? Quarterly Journal of Experimental Psychology, 61(5), 665-673.
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Klatte, M. (2008). Lärm in Bildungsstätten und seine Wirkungen auf Lernende und Lehrende. Kjl & m, 60(3), 61-66.

Steinbrink, C. & Klatte, M. (2008). Phonological working memory in German children with poor reading and spelling abilities. Dyslexia, 14 (4), 271-290.

Klatte, M., Meis, M., Sukowski, H., & Schick, A. (2007). Effects of irrelevant speech and traffic noise on speech perception and cognitive performance in elementary school children. Noise and Health, 9, 64-74.
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Klatte, M. (2007). Akustik in Schulen. Faktor Arbeitsschutz, 1/2007, 12-13.

Klatte, M. (2006). Auswirkungen der akustischen Bedingungen in Schulräumen auf Kinder – Ergebnisse aus Labor- und Felduntersuchungen. Zeitschrift für Lärmbekämpfung, 2/2006, 41-46.

Klatte, M. (2005). Wirkungen von Lärm auf kognitive Leistungen von Kindern. KiTa Spezial, 2, 12-14.

Klatte, M.; Lee, N. & Hellbrück, J. (2002). Effects of articulatory suppression and irrelevant speech on serial recall of heard and read materials. Psychologische Beiträge, 44, 166-186.
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Klatte, M.; Kilcher, H. & Hellbrück, J. (1995). Wirkungen der zeitlichen Struktur von Hintergrundschall auf das Arbeitsgedächtnis und ihre theoretischen und praktischen Implikationen. Zeitschrift für Experimentelle Psychologie XLII (4), 517-544.

Book chapters and monographs

Klatte, M., Bergstroem, K., Steinbrink, C., Konerding, M., & Lachmann, T. (2018). Effects of the computer-based training program Lautarium on phonological awarness and reading and spelling abilities in German second-graders. In T. Lachmann, T. Weis (eds.) Reading and dyslexia. Literacy Studies, 16. Cham: Springer.

Klatte, M.; Steinbrink, C.; Bergström, K. & Lachmann, T. (2017). Lautarium – Ein computerbasiertes Trainingsprogramm für Grundschulkinder mit Lese-Rechtschreibschwierigkeiten. Manual und Programm. Göttingen: Hogrefe.

Klatte, M., Steinbrink, C., Bergström, K. & Lachmann, T. (2016). Lautarium: Ein computerbasiertes Trainingsprogramm für Grundschulkinder mit Lese-Rechtschreibschwierigkeiten. In: Hasselhorn, M. & Schneider, W. (Hrsg.). Förderprogramme für Vor- und Grundschule: Tests und Trends. Jahrbuch der pädagogisch-psychologischen Diagnostik. Band 14 (S. 115-141). Göttingen: Hogrefe.

Klatte, M., Steinbrink, C., Prölß, A., Estner, B.; Christmann, C. & Lachmann, T. (2014). Effekte des computerbasierten Trainingsprogramms "Lautarium" auf die phonologische Verarbeitung und die Lese-Rechtschreibleistungen bei Grundschulkindern. In: Schulte-Körne, G. (Hrsg.). Legasthenie und Dyskalkulie - Neue Methoden zur Diagnostik und Förderung (S. 127-144). Bochum: Winkler.

Klatte, M., & Lachmann, T. (2009). Viel Lärm ums Lernen: Akustische Bedingungen in Klassenräumen und ihre Bedeutung für den Unterricht. In: Arnold, R., Schüßler, I., & Müller, H.J. (Hg.). Grenzgänge(r) der Pädagogik. Festschrift für Joachim Münch. S. 141-156. Battmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.

Klatte, M. (2007). Gehirnentwicklung und frühkindliches Lernen. In: Brokmann-Nooren, Ch.; Gereke, I.; Kiper, H. & Renneberg, W. Bildung und Lernen für die Drei- bis Achtjährigen. S. 117-139. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Klatte, M., & Schick, A. (2007). Lärmminderung in Schulen. Teil 1: Hören, Lärm und Lernen. In: Umwelt und Geologie. Lärmschutz in Hessen. Bd. 4, S. 9-30. Wiesbaden: Hessisches Landesamt für Umwelt und Geologie.

Klatte, M. & Schick, A. (2006). Auditive Wahrnehmung. In: Pawlik, K. (Hrsg.). Handbuch Psychologie. Kap. 7, S. 109-122. Heidelberg: Springer Medizin Verlag

Schick, A.; Klatte, M.; Meis, M. & Nocke, C. (Hrsg.) (2003). Hören in Schulen. Ergebnisse des 9.
Oldenburger Symposiums zur psychologischen Akustik. Oldenburg: BIS.

Huber, L.; Kahlert, J. & Klatte, M. (Hrsg.). (2002). Die akustisch gestaltete Schule. Auf der Suche nach
dem guten Ton. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Schick, A. &; Klatte, M. (Eds.). (1997). Contributions to Psychological Acoustics. Results of the 7th
Oldenburg Symposium on Psychological Acoustics. Oldenburg: BIS.

Conference Proceedings

Klatte, M. (2018). Effects of noise on cognitive performance in children: Evidence from laboratory and field studies. In: Proceedings of The Global Composition 2018 Conference on Sound, Ecology, and Media Cultur, Darmstadt-Dieburg, October 2018.

Spilski, J., Bergström, K., Möhler, U., Mayerl, J., Lachmann, T. & Klatte, M. (2017). Aircraft noise exposure and children’s cognition: evidence for a daytime NAT criterion. In: Proceedings of the 46th International Congress and Exposition on Noise Control Engineering (Internoise, 2017), Hong Kong, China.

Spilski, J., Bergström, K., Möhler, U., Mayerl, J., Lachmann, T. & Klatte, M. (2017). The relationship between aircraft noise and reading: Mediator and moderator effects. In: Proceedings of the 12th ICBEN Congress on Noise as a Public Health Problem (ICBEN, 2017), Zurich, Switzerland.

Spilski, J., Bergström, K., Möhler, U., Mayerl, J., Lachmann, T. & Klatte, M. (2016). Effects of aircraft noise on children´s reading and quality of instruction in German primary schools: Results from the NORAH study. In: Proceedings of the 22nd International Congress on Acoustics (ICA, 2016), Buenos Aires, Argentina.

Klatte, M., Spilski, J., Möhler, U., Mayerl, J., Lachmann, T. & Bergström, K. (2016). Effects of aircraft noise exposure on reading and quality of life on primary school children in Germany: Results from the NORAH-study. In: Proceedings of the 45th International Congress and Exposition on Noise Control Engineering (Internoise, 2016, pp. 7778-7781), Hamburg, Germany.

Bergström, K., Spilski, J., Mayerl, J., Möhler, U., Lachmann, T. & Klatte, M. (2015). Effects of aircraft noise on annoyance and quality of life in German children near Frankfurt/Main airport: Results of the NORAH (noise-related annoyance, cognition, and health)-study. Proceedings of Euronoise 2015, Maastricht.

Klatte, M., Spilski, J., Mayerl, J., Möhler, U., Lachmann, T. & Bergström, K. (2015). Wirkungen von Fluglärm auf kognitive Leistungen und Lebensqualität bei Kindern im Umfeld des Flughafens Frankfurt/Main: Ergebnisse aus der NORAH-Studie, In: Fortschritte der Akustik – DAGA 2015. 41. Deutsche Jahrestagung für Akustik, Nürnberg. DEGA.

Bergström, K., Spilski, J., Mayerl, J., Möhler, U., Lachmann, T. & Klatte, M. (2015). Auswirkungen von Fluglärm an Grundschulen auf den Unterricht: Ergebnisse aus der Lehrerbefragung der NORAH-Kinderstudie, In: Fortschritte der Akustik – DAGA 2015. 41. Deutsche Jahrestagung für Akustik, Nürnberg. DEGA.

Klatte, M.; Lachmann, T. & Meis, M. (2012). Wirkungen von Lärm und Nachhall auf das Behalten sprachlicher Information bei Studierenden. In: Fortschritte der Akustik. Beiträge zur 38. Jahrestagung für Akustik, DAGA, Darmstadt. Berlin: DEGA.

Bergström, K.; Lachmann, T. & Klatte, M. (2012). Wann stört Lärm das geistige Arbeiten? Einfluss von Aufgaben- und Geräuschcharakteristiken bei der Wirkung moderaten Lärms auf Arbeitsgedächtnisleistungen. In: <>Fortschritte der Akustik. Beiträge zur 38. Jahrestagung für Akustik, DAGA, Darmstadt. Berlin: DEGA.

Schreckenberg, D.; Eikmann, T.; Klatte, M.; Möhler, U.; Müller, U. (2012). NORAH (Noise-Related Annoyance, Cognition and Health) - Eine Studie zur Wirkung von Verkehrslärm. In: Fortschritte der Akustik. Beiträge zur 38. Jahrestagung für Akustik, DAGA, Darmstadt. Berlin: DEGA.

Prölß, A., Lachmann, T., & Klatte, M. (2012). Wirkungen von Hintergrundgeräuschen auf Arbeitsgedächtnisleistungen bei Kindern und Erwachsenen. In: Fortschritte der Akustik. Beiträge zur 38. Jahrestagung für Akustik, DAGA, Darmstadt. Berlin: DEGA.

Klatte, M.; Lachmann, T. & Meis, M. (2011). Effects of noise and reverberation on verbal short-term memory in young adults in a classroom-like setting. Paper presented at the 9th Biennial Conference on Environmental Psychology, Eindhoven.

Schreckenberg, D.; Eikmann, T, Faulbaum, F.; Haufe, E., Herr, C.; Klatte, M. et al. (2011). NORAH – Study on Noise-Related Annoyance, Cognition and Health: A transportation noise effects monitoring program in Germany. Paper presented at the 11th International Congress on Noise as a Public Health Problem (ICBEN) 2011, London, UK.

Klatte, M. & Hellbrück, J. (2010). Effects of classroom acoustics on performance and well-being in elementary school children: A field Study. Proceedings of the 39th International Congress on Noise Control Engineering, Internoise 2010, Lisbon.

Klatte, M. Spilski, J., Mayerl, J., Möhler, U., Lachmann, T. & Bergström, K. (2015). Effects of aircraft noise on reading and oral language abilities in German children near Frankfurt/Main airport: Results of the NORAH (noise-related annoyance, cognition, and health)-study. Proceedings of Euronoise 2015, Maastricht.

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