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Welcome to the Psycholinguistics Group!

Gastprofessor aus Kanada forscht zur Sprachverarbeitung an der TU Kaiserslautern

Professor Dr. Juhani Järvikivi von der Alberta Universität im kanadischen Edmonton ist in diesem Semester zu Gast bei Professorin Dr. Shanley Allen. Sie und ihr Team beschäftigen sich mit Psycholinguistik und Sprachentwicklung, dabei steht die Entwicklung der Sprache im Kindesalter im Mittelpunkt ihrer Forschung. Auch Järvikivi untersucht die Entwicklung von Sprache. Er geht dabei der Frage nach, wie sich das Verstehen von Sprache im Laufe des Lebens verändert. (mehr...)

 

Forschungsprojekt untersucht den Einfluss von Zweisprachigkeit auf die Entwicklung von Sprachen

Wie Zweisprachigkeit die Entwicklung von Sprachen beeinflusst, damit beschäftigt sich eine neue Forschungsgruppe, die die Deutsche Forschungsgemeinschaft für drei Jahre fördert. Insgesamt acht Universitäten sind mit ihren verschiedenen linguistischen Einzelprojekten an diesem Vorhaben beteiligt. (mehr...)

Ein weiterer Artikel im UniSpectrum: (mehr...)

 

English Courses at TU Kaiserslautern now with quality label UNIcert®!

The English as a Foreign Language Program at Technische Universität Kaiserslautern meets the European Quality Standard for Languages. It was now labelled with the language certificate „UNIcert®“. [more]

 

OUR RESEARCH IN THE NEWS!

Fox News (in English)

Time (in English)

n-tv (in German)

Biermann Medizin (in German)

Sputnik News (in French)

Pathfinder (in Greek)

 

OUR RESEARCH

How do the two languages of a bilingual or second language speaker interact and influence each other? How do crosslinguistic differences in morphosyntactic structure affect language development and processing? Do L2 speakers process language in the same way as L1 speakers? What role do discourse expectations play in L1 and L2 sentence processing? How do psychedelics influence language processing?

Our group investigates these questions in L1, L2, and bilingual speakers of several languages including Basque, Cree, English, German, Greek, Hebrew, Inuktitut, Persian, Portuguese, and Spanish. We use a variety of on-line and off-line methods including self-paced reading, priming, eye tracking, EEG, naturalistic observation, and elicited production.

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LATEST PUBLICATIONS

Iraola Azpiroz, M., Santesteban, M., Sorace, A. & Ezeizabarrena, M.J. (2016). Pronoun preferences of children in a language without typical third-person pronouns. First Language. DOI: 10.1177/0142723716679799

Family, N., Vinson, D., Vigliocco, G., Kaelen, M., Bolstridge, M., Nutt, D.J., & Carhart-Harris, R.L. (2016). Semantic activation in LSD: Evidence from picture naming. Language, Cognition and Neuroscience. [pdf]

Jacob, G., Katsika, K., Family, N., & Allen, S.E.M. (2016). The role of constituent order and level of embedding in cross-linguistic structural priming. Bilingualism: Language and Cognition. [pdf]

Kaelen, M., Barrett, F.S., Roseman, L., Lorenz, R., Family, N., Bolstridge, M., Curran, H.V., Feilding, A., Nutt, D.J., & Carhart-Harris, R.L. (2015). LSD enhances the emotional response to musicPsychopharmacology, 232, 3607-3614 [pdf]

Serratrice, L.. & Allen, S.E.M. (Eds.) (2015). The acquisition of reference. Amsterdam: Benjamins [link]

Allen, S.E.M., Hughes, M.E., & Skarabela, B. (2015). The role of cognitive accessibility in children’s referential choice. In L. Serratrice & S.E.M. Allen (Eds.), The acquisition of reference (pp. 123-153). Amsterdam: Benjamins. [pdf]

Allen, S.E.M. & Dench, K. (2015). Calculating mean length of utterance for Eastern Canadian Inuktitut. First Language, 35, 377-406. [pdf]

Allen, S.E.M. (2015). Verb argument structure. In E. Bavin & L. Naigles (Eds.), Cambridge Handbook of Child Language (2nd edition, pp. 271-297). Cambridge: Cambridge University Press. [pdf]

Family, N. & Allen, S.E.M. (2015). The development of the causative construction in Persian child language. Journal of Child Language. [pdf]

Hughes, M. & Allen, S.E.M. (2015). The incremental effect of discourse-pragmatic sensitivity on referential choice in the acquisition of a first language. Lingua. [pdf]

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