Educational Science

Ulrike Krein, M.A.

PhD scholarship holder at the Chair of General Education and research assistant in the project All is data (Aid)

Projects

School development under the perspective of digitalisation (smart.) | All is Data (Aid)

Curriculum Vitae

  • 06/2022: Acquisition of the "Rheinland-Pfalz-Zertifikats für Hochschuldidaktik"
  • since 12/2019: PhD scholarship holder at the Technical University of Kaiserslautern at the Chair of General Education
  • 2018-2019: Research assistant at the Institute for Educational Science at the University of Heidelberg
  • 2017-2019: Master's degree in educational science with a focus on organisational development at the University of Heidelberg
  • 2016-2018: Research assistant at the Institute for Educational Science at the University of Heidelberg
  • 2015-2017: Bachelor's degree in Ethnology and Educational Science at the University of Heidelberg

Research focus

  • Professionalisation of school leaders and teachers
  • School development research
  • School leadership research
  • Digitalisation and datafication in (higher) schools
  • Qualitative research methods

Memberships

  • Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)

Publications

peer-reviewed Paper

  • Krein, U. (submitted). What’s your take on School Leadership and Digitalization? A Systematic Review of Publications from the last 20 Years. [further data not yet available]
  • Krein, U., Hartenstein, A. & Schiefner-Rohs, M. (submitted). Mapping Research Approaches to Data Practices in Schools. [further data not yet available]
  • Krein, U. (2022). „Hätten wir keinen Digitalpakt, hätten wir eine bessere Ausstattung“. Schulische Infrastruktur zwischen politischen Versprechungen und netzfreier Realität. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie Und Praxis Der Medienbildung, 49 (Schulentwicklung), 185–203. https://doi.org/10.21240/mpaed/49/2022.06.28.X .
  • Krein, U. & Schiefner-Rohs, M. (2021). Data in Schools: (Changing) Practices and Blind Spots at a Glance. Frontiers in Education, Vol. 6. doi.org/10.3389/feduc.2021.672666.    
  • Becker, M., Krein, U. & Schiefner-Rohs, M. (2021). „... dass man denen auch mal ‘nen Spiegel vorhalten kann.“ Metaphern im Diskurs um Daten (in) der Schule. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie Und Praxis Der Medienbildung 44 (Data Driven Schools), S.73-91. doi.org/10.21240/mpaed/44/2021.10.29.X.

non-peer reviewed Paper

  • Krein, U. & Hartenstein, A. (i.Dr.). Beratungskompetenz durch adaptive Lernszenarien stärken? Konzeption, Gestaltung und Betreuung von Blended-Learning-Szenarien in der ersten Phase der Lehrer*innenbildung. Kurzbeitrag im Nachgang der DISC-Fachtagung (Tagungsband).
  • Krein, U. & Schiefner-Rohs, M. (2020). Schulleitungen im digitalen Wandel. Pädagogische Führung (PädF). Zeitschrift für Schulleitung und Schulberatung, (5/20), 179-182.

Contributions to edited volumes (peer-reviewed*)

  • *Krein, U. & Schiefner-Rohs, M. (2022). Schulleitungsfortbildung in einer digital durchdrungenen Gesellschaft – Ein explorativer Blick auf Angebote und Inhalte. In: Julia Hugo, Raphael Fehrmann, Shirin Ud-Dhin & Jonas Scharfenberg (Hrsg.). Digitalisierung(en) als gesamtgesellschaftliche Herausforderung. Perspektiven aus Schule, Politik, Wirtschaft und Recht, S. 221-232. Waxmann Verlag.
  • Krein, U. & Schiefner-Rohs, M. (2021). Digitalisierung als Herausforderung für die (berufsbildende) Lehrpersonenbildung. In: Anita Tisch, Peter Dehnbostel, Thomas Schröder und Götz Richter (Hrsg.). Lernen in der digitalen Transformation der Arbeit, S.269-80. Stuttgart: Schäffer-Poeschel.

Lectures and workshops by invitation

  • Krein, U. (2022). Transforming School Leadership? The Impact of Digitalization on the Work of School Leaders. Paper auf der Konferenz der European Conference on Educational Research (ECER) in Yerevan, August 2022.
  • Krein. U. (2021). Schule(ntwicklung) vor dem Hintergrund einer Digitalisierung Kultur der Digitalität. Keynote auf dem (Digital-)Tag der Mathilde-Planck-Schule Ludwigsburg, Oktober 2021.
  • Krein, U. (2021). Schulleitungen und ihre Rolle bei der Schulentwicklung in, mit und durch Digitalisierung. Forum auf dem Symposium Personalmanagement der Pädagogischen Hochschule Zürich (online), Mai 2021. 
  • Schiefner-Rohs, M. & Krein, U. (2020). Schulleitung im Jahr 0 n. Corona. Workshop auf der 8. Berliner Schulleitungstagung (online), August 2020.

Conference and congress contributions

  • Schiefner-Rohs, M. & Krein, U. (2022). Data knows better?: Ein Blick auf Möglichkeiten datengestützter Reflexionspraktiken von Lehrpersonen. Vortrag auf der Tagung „Reflexion in der Lehrkräftebildung. Empirisch – Phasenübergreifend – Interdisziplinär“ an der freien Universität Berlin, Oktober 2022.
  • Krein, U. (2022). Transforming School Leadership? The Impact of Digitalization on the Work of School Leaders. Paper auf der Konferenz der European Conference on Educational Research (ECER) in Yerevan, August 2022.
  • Krein, U. (2021). Die Kunst sich selbst in den Schatten zu stellen. Shadowing als Methode qualitativer Sozialforschung. Poster auf der Sektionstagung empirische Bildungsforschung (AEPF) (online), September 2021.
  • Hartenstein, A. & Krein, U. (2021). Talking about Expectations: Who and What Further Education Trainers are (not) Supposed to be from the Perspective of School Principals.  Paper auf der Online-Konferenz der European Conference on Educational Research (ECER), August 2021.
  • Krein, U., Becker, M., Hartenstein, A. & Schiefner-Rohs, M. (2021). Mapping Research Approaches to Data Practices in School. Paper im Rahmen des Symposiums Data(fication) in Schools: Perspectives, Practices, and Research Approaches. Online-Konferenz der European Conference on Educational Research (ECER), August 2021.
  • Krein, U. (2021). Under Construction? Educational Leadership Under the Perspective of Digitalization - a Systematic Review of Publications Over the Last 20 Years. Paper auf der Online-Konferenz der European Conference on Educational Research (ECER), August 2021.
  • Krein, U. & Schiefner-Rohs, M. (2021). Digitalization in the Mirror of Time of COVID 19. How does school principals’ perception change? Paper präsentiert auf der 19th Biennial EARLI Conference (online), August 2021.
  • Krein, U. & Hartenstein, A. (2020). Interaktionsbezogene Kompetenzen durch individualisierte Lernräume? Konzeption und Gestaltung von web-based-trainings in der Hochschullehre. Poster präsentiert auf der Online-Fachtagung des Distance and Independent Studies Center (DISC) Kaiserslautern, Oktober, 2020.
  • Krein, U. (2020). One fits all? Kompetenzen von Schulleitungen unter dem Aspekt der Digitalisierung. Vortrag auf der Stuttgarter Nachwuchstagung, Stuttgart, Mai 2020.

Contact

Ulrike Krein

TU Kaiserslautern

Faculty of Social Sciences

Department of Education

Erwin-Schrödinger-Straße, Building 57, Room 464

D 67663 Kaiserslautern

E-mail: ulrike.krein[at]sowi.uni-kl.de

Consultation hours: by appointment via mail

Note: Please note that supervision of theses or module examinations is not possible in the summer semester 2022.

Zum Seitenanfang