Educational Science

Dr. Ulrike Krein, M.A.

PhD scholarship holder and research assistant at the Chair of General Education with a focus on school pedagogy

Curriculum Vitae

  • Since 08/2023: Research assistant at the chair of general pedagogy with focus on school pedagogy at the RPTU in Kaiserslautern.
  • 06/2022: Acquisition of the "Rhineland-Palatinate Certificate for University Didactics"
  • 2020-2023: Doctorate (Dr. phil.) at the RPTU in Kaiserslautern at the Chair of General Education with a focus on school pedagogy (dissertation: "Schulleitendenhandeln unter den Bedingungen des Digitalen")
  • 2018-2019: Research assistant at the Institute for Educational Science at the University of Heidelberg
  • 2017-2019: Master's degree in educational science with a focus on organizational development at the University of Heidelberg
  • 2016-2018: Research assistant at the Institute of Educational Science at Heidelberg University
  • 2015-2017: Bachelor studies in ethnology and educational science at the University of Heidelberg

Research focus

  • School leadership research
  • Professionalisation of school leaders and teachers
  • School development research
  • Digitalisation and datafication in (higher) schools
  • Health promotion in the context of digitalization
  • Cooperation between internal and external school management

In terms of research methodology, qualitative research approaches, especially shadowing, are of primary interest.

Awards, Grants & Scholarships

  • - 2023: DAAD travel grant to attend the European Conference on Educational Re-search (ECER) in Glasgow.
    - 2023: Mobility grant of the Young Researchers' Ring of the RPTU in Kaiserslautern for the participation in the annual congress of the Swiss Society for Educational Research (SGBF) and the Swiss Society for Teacher Education (SGL) in Zurich
    - 2022: Mobility funding of the Young Researchers' Ring of the TU Kaiserslautern for participation in the European Conference on Educational Research (ECER)
    - 2020-2023: PhD scholarship of the Technical University of Kaiserslautern

Memberships

  • German Society for Educational Science (DGfE), Sections: School Education (Professional Research and Teacher Education) & Media Education
  • European Educational Research Association (EERA), Network 26: Educational Leadership

Publications

Monographs & edited volumes

  • Krein, U. (i. Dr.). Schulleitendenhandeln unter den Bedingungen des Digitalen (Arbeitstitel). transcript. [expected to be published November 2023]
  • Schiefner-Rohs, M. & Krein, U. (i.Vorb.). Schulmanagement (Arbeitstitel). Beltz Verlag. [further data not yet known]

 

peer-reviewed Paper

  • Schiefner-Rohs, M. & Krein, U. (i. Dr.). Medienbezogene Praktiken von Lehramtsstudierenden. Erkenntnisse aus Sicht von Studierenden. Erscheint In: Unterrichtswissenschaft, Themenheft: Digitalisierung in der Lehrkräftebildung - Qualitätsentwicklung, Status Quo und Professionalisierungsansätze, Heft 4/2023. [further data not yet known]
  • Krein, U. (2023). What’s your take on School Leadership and Digitalization? A Systematic Review of Publications from the last 20 Years. International Journal
  • of Leadership in Education. https://doi.org/10.1080/13603124.2023.2237939.
  • Krein, U., Hartenstein, A. & Schiefner-Rohs, M. (2022). Mapping Research Approaches to Data Practices in Schools. Frontiers in Education, doi.org/10.3389/feduc.2022.1023096.
  • Krein, U. (2022). „Hätten wir keinen Digitalpakt, hätten wir eine bessere Ausstattung“. Schulische Infrastruktur zwischen politischen Versprechungen und netzfreier Realität. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie Und Praxis Der Medienbildung, 49 (Schulentwicklung), 185–203. https://doi.org/10.21240/mpaed/49/2022.06.28.X .
  • Krein, U. & Schiefner-Rohs, M. (2021). Data in Schools: (Changing) Practices and Blind Spots at a Glance. Frontiers in Education, Vol. 6. doi.org/10.3389/feduc.2021.672666.    
  • Becker, M., Krein, U. & Schiefner-Rohs, M. (2021). „... dass man denen auch mal ‘nen Spiegel vorhalten kann.“ Metaphern im Diskurs um Daten (in) der Schule. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie Und Praxis Der Medienbildung 44 (Data Driven Schools), S.73-91. doi.org/10.21240/mpaed/44/2021.10.29.X.

 

non-peer reviewed Paper

  • Krein, U. (submitted). Schulleitung digital „!“ ?. on – Lernen in der digitalen Welt. [further data not yet known].
  • Krein, U. & Hartenstein, A. (i. Dr.). Beratungskompetenz durch adaptive Lernszenarien stärken? Konzeption, Gestaltung und Betreuung von Blended-Learning-Szenarien in der ersten Phase der Lehrer*innenbildung. Kurzbeitrag im Nachgang der DISC-Fachtagung (Tagungsband).
  • Krein, U. & Schiefner-Rohs, M. (2020). Schulleitungen im digitalen Wandel. Pädagogische Führung (PädF). Zeitschrift für Schulleitung und Schulberatung, (5/20), 179-182.

 

Beiträge in Herausgeber:innenbänden (peer-reviewed*)

  • Pietsch, M., Tulowitzki, P. & Krein, U. (eingereicht). Schulleitung und innere Schulsteuerung. Erscheint in: Bohl, T., Gröschner, A., Scheunpflug, A. & Syring, M. (Hrsg.). Studienbuch Bildungswissenschaften. Verlag Julius Klinkhardt/utb. [further data not yet known]
  • *Krein, U. & Schiefner-Rohs, M. (i. Dr.). "Hey, ich habe gesehen, du hast noch zwölf Wissenslücken" (Prägende) Verständnisse von Lernen und Lehren im Kontext datenbasierter Bildungstechnologien. Erscheint in: Schiefner-Rohs, M.; Hofhues, S. & Breiter, A. (Hrsg.). Datafizierung (in) der Bildung. Kritische Perspektiven auf digitale Vermessung in pädagogischen Kontexten. transcript Verlag. [further data not yet known]
  • Schiefner-Rohs, M. & Krein, U. ( i. Dr.). Leadership revisited oder verwaltete Schulleitung? Implikationen von Digitalisierungsnarrativen im Berufsalltag von Schulleitenden. Erscheint In: Röhl, T., Breitschaft, J., Wespi, N. & Burri, E. (Hrsg.): «Digital Leadership in Education». [further data not yet known]
  • *Krein, U. & Schiefner-Rohs, M. (2022). Schulleitungsfortbildung in einer digital durchdrungenen Gesellschaft – Ein explorativer Blick auf Angebote und Inhalte. In: Julia Hugo, Raphael Fehrmann, Shirin Ud-Dhin & Jonas Scharfenberg (Hrsg.). Digitalisierung(en) als gesamtgesellschaftliche Herausforderung. Perspektiven aus Schule, Politik, Wirtschaft und Recht, S. 221-232. Waxmann Verlag.
  • Krein, U. & Schiefner-Rohs, M. (2021). Digitalisierung als Herausforderung für die (berufsbildende) Lehrpersonenbildung. In: Anita Tisch, Peter Dehnbostel, Thomas Schröder und Götz Richter (Hrsg.). Lernen in der digitalen Transformation der Arbeit, S.269-80. Stuttgart: Schäffer-Poeschel.

Lectures and workshops by invitation

  • Schiefner-Rohs, M. & Krein, U. (2023). Daten als Teil des Lehrer:innen- und Schulleitendenhandelns. Vortrag im Rahmen der „Woche der Datenbildung“ (Onlineveranstaltung), September 2023.
  • Krein, U. (2022). Zu Risiken und Nebenwirkungen einer (un-)gesunden Schule. Keynote im Rahmen des Pädagogischen Tags der Berufsbildenden Schule I Kaiserslautern, Mai 2022.
  • Krein. U. (2021). Schule(ntwicklung) vor dem Hintergrund einer Kultur der Digitalität. Keynote auf dem (Digital-)Tag der Mathilde-Planck-Schule Ludwigsburg, Oktober 2021.
  • Krein, U. (2021). Schulleitungen und ihre Rolle bei der Schulentwicklung in, mit und durch Digitalisierung. Forum auf dem Symposium Personalmanagement der Pädagogischen Hochschule Zürich (online), Mai 2021. 
  • Schiefner-Rohs, M. & Krein, U. (2020). Schulleitung im Jahr 0 n. Corona. Workshop auf der 8. Berliner Schulleitungstagung (online), August 2020.

Conference and congress contributions

  • Krein, U. (2024). Digitale Transformationsprozesse im Schulleitungsalltag: Krisenherd(e) oder Heilsbringer? Paperpräsentation im Rahmen des Symposiums „Schulleitungen in der Krise? Befunde aus dem D-A-CH-Raum als mögliche Anlässe für Transformationen“ auf dem Jahreskongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), März 2024.
  • Krein, U. (2023). Schulleitende als Promotor:innen? Schulleitung zwischen Entwicklungserwartungen und schulischer Realität. Vortrag auf der gemeinsamen Jahrestagung der Kommissionen Professionsforschung und Lehrer*innenbildung sowie Schulforschung und Didaktik der DGfE in Bremen, September 2023.
  • Krein, U. (2023). Schulleitung im Wandel: Facetten schulleiterischen Handelns unter den Bedingungen des Digitalen. Vortrag auf dem Jahreskongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF) und der Schweizerischen Gesellschaft für Lehrerinnen- und Lehrerbildung (SGL) in Zürich, Juni 2023.
  • Krein, U. (2023). Capturing the Big Picture. Shadowing as a Method of School Leadership Research. Paper auf der European Conference on Educational Research (ECER) in Glasgow, August 2023.
  • Krein, U. (2023). School Leadership under the Conditions of Digitality. Facets, Potentials, Challenges. Paper auf der European Conference on Educational Research (ECER) in Glasgow, August 2023.
  • Schiefner-Rohs, M. & Krein, U. (2022). Data knows better? Ein Blick auf Möglichkeiten datengestützter Reflexionspraktiken von Lehrpersonen. Vortrag auf der Tagung „Reflexion in der Lehrkräftebildung. Empirisch – Phasenübergreifend – Interdisziplinär“ an der freien Universität Berlin, Oktober 2022.
  • Krein, U. (2022). Transforming School Leadership? The Impact of Digitalization on the Work of School Leaders. Paper auf der Konferenz der European Conference on Educational Research (ECER) in Yerevan, August 2022.
  • Krein, U. (2021). Die Kunst sich selbst in den Schatten zu stellen. Shadowing als Methode qualitativer Sozialforschung. Poster auf der Sektionstagung empirische Bildungsforschung (AEPF) (online), September 2021.
  • Hartenstein, A. & Krein, U. (2021). Talking about Expectations: Who and What Further Education Trainers are (not) Supposed to be from the Perspective of School Principals.  Paper auf der Online-Konferenz der European Conference on Educational Research (ECER), August 2021.
  • Krein, U., Becker, M., Hartenstein, A. & Schiefner-Rohs, M. (2021). Mapping Research Approaches to Data Practices in School. Paper im Rahmen des Symposiums Data(fication) in Schools: Perspectives, Practices, and Research Approaches. Online-Konferenz der European Conference on Educational Research (ECER), August 2021.
  • Krein, U. (2021). Under Construction? Educational Leadership Under the Perspective of Digitalization - a Systematic Review of Publications Over the Last 20 Years. Paper auf der Online-Konferenz der European Conference on Educational Research (ECER), August 2021.
  • Krein, U. & Schiefner-Rohs, M. (2021). Digitalization in the Mirror of Time of COVID 19. How does school principals’ perception change? Paper präsentiert auf der 19th Biennial EARLI Conference (online), August 2021.
  • Krein, U. & Hartenstein, A. (2020). Interaktionsbezogene Kompetenzen durch individualisierte Lernräume? Konzeption und Gestaltung von web-based-trainings in der Hochschullehre. Poster präsentiert auf der Online-Fachtagung des Distance and Independent Studies Center (DISC) Kaiserslautern, Oktober, 2020.
  • Krein, U. (2020). One fits all? Kompetenzen von Schulleitungen unter dem Aspekt der Digitalisierung. Vortrag auf der Stuttgarter Nachwuchstagung, Stuttgart, Mai 2020.

Contact

Ulrike Krein

 

RPTU

Rheinland-Pfäzische Technische Universität

Kaiserslautern Landau

 

Erwin Schrödinger Straße

Building 57, Room 464

D- 67663 Kaiserslautern


E-Mail: ulrike.krein(at)rptu.de

 

Consultation hours: by appointment via mail

Go to top