Educational Science

Anna Hartenstein, M.A.

Research assistant and project coordinator at the Chair of General Education with focus on school pedagogy

Projects

  • AID - All is Data 
  • LabBS - Labore als Element berufsbildender Didaktik in der Lehrer:innenbildung
  • MeKoLLL - Medienkompetenz-Lehr-Lern-Labor
  • Next Level: Im Spielelabor Unterricht (gemeinsam) Weiterentwicklung

Curriculum Vitae

  • Since 08/2020: Research assistant at the Chair of General Education with a focus on school pedagogy
  • 2019-2020: University didactics trainer and consultant in the Department of Key Competencies and University Didactics at Heidelberg University
  • 2015-2020: Research assistant at the Institute for Educational Science at Heidelberg University
  • 2013-2015: Research assistant at the Institute of Educational Science at Heidelberg University
  • 2011-2014: Master's degree in Educational Science with a focus on organisational development at Heidelberg University
  • 2008-2011: Bachelor's degree in Educational Science with minor subjects in Sociology and Psychology at the University of Tübingen

Scholarships and Awards

  • Prize winner within the framework of the 2022 university competition
  • Graduation scholarship holder according to the Landesgraduiertenförderungsgesetz Baden-Württemberg (LGFG)

Research focus

  • Professionalisation of teachers
  • Higher education didactics with a focus on teacher education
  • Digitalisation and datafication at (higher) schools
  • Cooperation between school and family, especially (parent) counselling in the school context

From the point of view of research methods, research approaches in mixed-method design are of particular interest.

Memberships

  • Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)

Publications

  • Hartenstein, A. & Schiefner-Rohs, M. (im Druck). „Also das ist ganz wesentlich (...), dass man im Studium die Möglichkeit hat, sich da so ein bisschen auszuprobieren (...).“ – Labore als Brückenschlag zwischen Theorie und Praxis in der ersten Phase der Lehrer:innenbildung? Erscheint in: Tamara Diederichs & Anna Katharina Desoye (Hrsg.). Transfer in Pädagogik und Erziehungswissenschaft – Zwischen Wissenschaft und Praxis. Beltz Juventa. [weitere Daten noch nicht bekannt]
  • Krein, U. & Hartenstein, A. (im Druck). Beratungskompetenz durch adaptive Lernszenarien stärken? Konzeption, Gestaltung und Betreuung von Blended-Learning-Szenarien in der ersten Phase der Lehrer*innenbildung. Beitrag im Tagungsband im Nachgang der Online-Fachtagung des Distance and Independent Studies Center (DISC) Kaiserslautern [weitere Daten noch nicht bekannt].
  • Krein, U., Hartenstein, A. & Schiefner-Rohs, M. (2022). Mapping research approaches to data practices in schools. Frontier in Education 7:1023096. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.1023096
  • Hertel, S., Hartenstein, A.,  Sälzer, C. & Jude, N. (2022). Eltern. In M. Harring, C. Rohlfs & M. Gläser-Zikuda (Hrsg.), Handbuch Schulpädagogik (2. aktual. und erw. Auflage). (S. 375-385). Münster; New York: Waxmann.
  • Hertel, S., Hartenstein, A.,  Sälzer, C. & Jude, N. (2019). Eltern. In M. Harring, C. Rohlfs & M. Gläser-Zikuda (Hrsg.), Handbuch Schulpädagogik (S. 358-368). Münster; New York: Waxmann.

Conference and congress contributions

  • Tremp, P., Eugster, B. & Hartenstein, A. (2022).Zukunftsblicke aus der Vergangenheit. Vortrag im Rahmen der 50. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik (DGHD) in Paderborn, 06.-09. September 2022.
  • Hartenstein, A. & Schiefner-Rohs, M. (2022).Von Lernwerkstätten zu Digital Labs? Hochschuldidaktische Bildungsräume in einer (post-)pandemischen Kultur der Digitalität. Vortrag im Rahmen der Hochschullernwerkstättentagung (HSLT) in Frankfurt, 07.-09.März 2022.
  • Hartenstein, A. & Schiefner-Rohs, M. (2022). Learning Labs, Digital Education Spaces and More? (Digital) Lab Formats in Early Teacher Training. Paper auf der Online-Konferenz der European Conference on Educational Research (ECER) in Yerevan, September 2022.
  • Hartenstein, A. & Krein, U. (2021). Talking about Expectations: Who and What Teacher Educators are (not) Supposed to be from the Perspective of School Principals. Paper auf der Online-Konferenz der European Conference on Educational Research (ECER), September 2021.
  • Krein, U., Becker, M., Hartenstein, A. & Schiefner-Rohs, M. (2021). Mapping Research Approaches to Data Practices in School. Paper im Rahmen des Symposiums Data(fication) in Schools: Perspectives, Practices, and Research Approaches. Online-Konferenz der European Conference on Educational Research (ECER), September 2021.
  • Krein, U. & Hartenstein, A. (2020). Interaktionsbezogene Kompetenzen durch individualisierte Lernräume? Konzeption und Gestaltung von web-based-trainings in der Hochschullehre. Poster präsentiert auf der Online-Fachtagung des Distance and Independent Studies Center (DISC) Kaiserslautern, Oktober 2020.
  • Krein, U., Hartenstein, A. & Hertel, S. (2019). Web-based or classroom? Comparing the effectiveness of a counseling training in early teacher education. Paper präsentiert auf der European Conference on Educational Research (ECER), Hamburg, Deutschland.
  • Hartenstein, A. & Hertel, S. (2017). Beratung im Schulalltag: Perspektiven, Kompetenzen und Gestaltungsmöglichkeiten von Schulleitern. Poster präsentiert auf der Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Heidelberg, Deutschland.
  • Hartenstein, A. & Hertel, S. (2016). Elternberatung im Primar- und Sekundarbereich: Was wünschen sich Eltern und wozu beraten Lehrkräfte? Paper präsentiert auf der Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung(GEBF), Berlin, Deutschland.

Contact

TU Kaiserslautern

Department of Social Sciences

Department of Education

Erwin-Schrödinger-Strasse, Building 57, Room 464

D 67663 Kaiserslautern

E-mail: anna.hartenstein[at]sowi.uni-kl.de

Office hours: By appointment

Go to top