Educational Science

Anna Hartenstein

Research assistant in the project LabBS | Labs as an element of vocational didactics in teacher training (BBS@U.EDU) and project coordinator of the joint research project All is Data (AID) | The lonely search for knowledge in a digitalised data world

Curriculum Vitae

  • 10/2020-12/2020: Final scholarship holder of the Landesgraduiertenförderung Baden-Württemberg (LGFG) (State Graduate Funding Baden-Württemberg)
  • Since 08/2020: Research assistant at the Chair of General Education with a focus on school pedagogy
  • 2019-2020: University didactics trainer and consultant in the Department of Key Competencies and University Didactics at Heidelberg University
  • 2015-2020: Research assistant at the Institute for Educational Science at Heidelberg University
  • 2013-2015: Research assistant at the Institute of Educational Science at Heidelberg University
  • 2011-2014: Master's degree in Educational Science with a focus on organisational development at Heidelberg University
  • 2008-2011: Bachelor's degree in Educational Science with minor subjects in Sociology and Psychology at the University of Tübingen

Research focus

  • Professionalisation of teachers
  • Higher education didactics with a focus on teacher education
  • Digitalisation and datafication at (higher) schools
  • Cooperation between school and family, especially (parent) counselling in the school context

Publications

  • Hartenstein, A. & Schiefner-Rohs, M. (in Vorbereitung). „Also das ist ganz wesentlich (...), dass man im Studium die Möglichkeit hat, sich da so ein bisschen auszuprobieren (...).“ – Labore als Brückenschlag zwischen Theorie und Praxis in der ersten Phase der Lehrer*innenbildung? Erscheint in: Tamara Diederichs & Anna Katharina Desoye (Hrsg.). Transfer in Pädagogik und Erziehungswissenschaft – Zwischen Wissenschaft und Praxis“. Beltz Juventa. [weitere Daten noch nicht bekannt]
  • Hartenstein, A., Schiefner-Rohs, M. & Krein, U. (in Vorbereitung). Ich sehe was, was du nicht siehst. Emergency Remote Teaching in (Lehr-)Evaluationen. [weitere Daten noch nicht bekannt].
  • Neto Carvalho, I., Troxler, C., Hartenstein, A. & Schiefner-Rohs, M. (eingereicht). Ungeplante Rollenwechsel. (Medienbasierte) Schulpraktiken und die Rolle von Eltern im Unterricht aus der Ferne. Zeitschrift für Pädagogik – Thementeil: ‚Die Corona-Pandemie als pädagogisch relevantes Ereignis?‘
  • Hertel, S., Hartenstein, A.,  Sälzer, C. & Jude, N. (im Druck). Eltern. In M. Harring, C. Rohlfs & M. Gläser-Zikuda (Hrsg.), Handbuch Schulpädagogik (2. aktual. und erw. Auflage) (S. 358-368). Münster; New York: Waxmann [Erscheinungstermin: 18.10.2021].
  • Krein, U. & Hartenstein, A. (im Druck). Beratungskompetenz durch adaptive Lernszenarien stärken? Konzeption, Gestaltung und Betreuung von Blended-Learning-Szenarien in der ersten Phase der Lehrer*innenbildung. Beitrag im Tagungsband im Nachgang der Online-Fachtagung des Distance and Independent Studies Center (DISC) Kaiserslautern [weitere Daten noch nicht bekannt].
  • Hertel, S., Hartenstein, A.,  Sälzer, C. & Jude, N. (2019). Eltern. In M. Harring, C. Rohlfs & M. Gläser-Zikuda (Hrsg.), Handbuch Schulpädagogik (S. 358-368). Münster; New York: Waxmann.

Conference and congress contributions

  • Hartenstein, A. & Schiefner-Rohs, M. (in Vorbereitung): Von Lernwerkstätten zu Digital Labs? Hochschuldidaktische Bildungsräume in einer (post-)pandemischen Kultur der Digitalität. Vortrag im Rahmen der Hochschullernwerkstättentagung (HSLT) in Frankfurt, 07.-09.März 2022.
  • Hartenstein, A. & Schiefner-Rohs, M. (eingereicht). Learning Labs, Digital Education Spaces and More? (Digital) Lab Formats in Early Teacher Training. Paper eingereicht auf der Konferenz der European Conference on Educational Research (ECER) in Yerevan, August 2022.
  • Hartenstein, A. & Krein, U. (2021). Talking about Expectations: Who and What Teacher Educators are (not) Supposed to be from the Perspective of School Principals. Paper auf der Online-Konferenz der European Conference on Educational Research (ECER), September 2021.
  • Krein, U., Becker, M., Hartenstein, A. & Schiefner-Rohs, M. (2021). Mapping Research Approaches to Data Practices in School. Paper im Rahmen des Symposiums Data(fication) in Schools: Perspectives, Practices, and Research Approaches. Online-Konferenz der European Conference on Educational Research (ECER), September 2021.
  • Krein, U. & Hartenstein, A. (2020). Interaktionsbezogene Kompetenzen durch individualisierte Lernräume? Konzeption und Gestaltung von web-based-trainings in der Hochschullehre. Poster präsentiert auf der Online-Fachtagung des Distance and Independent Studies Center (DISC) Kaiserslautern, Oktober 2020.
  • Krein, U., Hartenstein, A. & Hertel, S. (2019). Web-based or classroom? Comparing the effectiveness of a counseling training in early teacher education. Paper präsentiert auf der European Conference on Educational Research (ECER), Hamburg, Deutschland.
  • Hartenstein, A. & Hertel, S. (2017). Beratung im Schulalltag: Perspektiven, Kompetenzen und Gestaltungsmöglichkeiten von Schulleitern. Poster präsentiert auf der Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Heidelberg, Deutschland.
  • Hartenstein, A. & Hertel, S. (2016). Elternberatung im Primar- und Sekundarbereich: Was wünschen sich Eltern und wozu beraten Lehrkräfte? Paper präsentiert auf der Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung(GEBF), Berlin, Deutschland.

Contact

TU Kaiserslautern

Department of Social Sciences

Department of Education

Erwin-Schrödinger-Strasse, Building 57, Room 464

D 67663 Kaiserslautern

E-mail: anna.hartenstein[at]sowi.uni-kl.de

Office hours: By appointment

Zum Seitenanfang