Educational Science

Deutsche Version

Prof. Dr. Matthias Rohs

Professor of Adult Education

Scientific Director of  the Institute for Technology and Work ITA

Board member of the Division Adult Education of the DGfE

Scientific head of the study programmes Adult Education, Human Resources Development and Management of Digital Educational Processes

Curriculum Vitae

  • since 2021 Member of the Board of the Adult Education Division of the DGfE
  • since 2020 Scientific Director of  the Institute for Technology and Work (Institut für Technologie und Arbeit – ITA), Kaiserslautern
  • since 2019 Professor of Adult Education at Technische Universität Kaiserslautern
  • 2019 Scientific Director of the Distance and Independent Studies Center (DISC) at Technische Universität Kaiserslautern
  • 2017 - 2019 Deputy Scientific Director of the Distance and Independent Studies Center (DISC) at Technische Universität Kaiserslautern
  • 2017 - 2019 Head of the Department "Entwicklung und Transfer" ("Development and Transfer") of the Distance and Independent Studies Center (DISC) at Technische Universität Kaiserslautern
  • 2013 - 2019 Assistant Professor for Adult Education with a focus on distance learning and e-learning at Technische Universität Kaiserslautern (2013-2016 in cooperation with the German Institute for Adult Education – Leibniz Centre for Lifelong Learning, Bonn)
  • Deputy Head of Training Concepts, Strategy, Quality for Vocational Education and Training, Deutsche Telekom AG, Bonn
  • Research assistant at the University of Applied Sciences Northwestern Switzerland, Institute for Information Systems, Basel (CH)
  • Research assistant at the University of Zurich, E-Learning Center
  • Research assistant at Helmut-Schmidt-Universität, Hamburg, doctorate (Dr. phil.)
  • Research assistant at the Fraunhofer Institute for Software and Systems Engineering (ISST), Berlin
  • Study of educational science, sociology and psychology at Freie Universität Berlin

Research Focus

  •  Adult education and digital media
  •  Informal and self-directed learning
  •  Continuing vocational training and human resource development
  •  Professionalisation in adult education and training
  •  Academic further education

Current Publications

Forthcoming

Arnold, R. & Rohs, M. (accepted), Fernstudium, In R. Arnold, E. Nuissl & J. Schrader (Hrsg.), Wörterbuch Erwachsenenbildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt

Morris, T., & Rohs, M. (accepted), Digitization Bolstering Self-Directed Learning for Information Literate Adults – a Systematic Review. Computers and Education Open

Rohs, M. (accepted), Wissenschaftliche Weiterbildung, In R. Arnold, E. Nuissl & J. Schrader (Hrsg.), Wörterbuch Erwachsenenbildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt

Rohs, M. (accepted), Informelle Bildung, In R. Arnold, E. Nuissl & J. Schrader (Hrsg.), Wörterbuch Erwachsenenbildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt

Rohs, M. (accepted), Digitales Lernen, In R. Arnold, E. Nuissl & J. Schrader (Hrsg.), Wörterbuch Erwachsenenbildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt

Rohs, M. & Bernhardsson-Laros, N. (accepted). Digitalisierung als ethische Herausforderung für die Erwachsenenbildung. erwachsenenbildung.at

 

2021

Bernhard-Skala, C., Bolten-Bühler, R., Koller, J., Rohs, M., & Wahl, J. (Eds.). (2021). Erwachsenenpädagogische Digitalisierungsforschung. Impulse – Befunde – Perspektiven. Bielefeld: wbv.

Bernhard-Skala, C., Bolten-Bühler, R., Koller, J., Rohs, M., & Wahl, J. (2021). Impuls für eine erwachsenenpädagogische Digitalisierungsforschung. In C. Bernhard-Skala, R. Bolten-Bühler, J. Koller, M. Rohs & J. Wahl (Hrsg.), Erwachsenenpädagogische Digitalisierungsforschung. Impulse – Befunde – Perspektiven (pp. 19-36). Bielefeld: wbv.

Morris, T. H., & Rohs, M. (2021). The potential for digital technology to support self-directed learning in formal education of children: a scoping review. Interactive Learning Environments, 1-14. doi: 10.1080/10494820.2020.1870501

Rohs, M., König, P., Kohl, J., & Hellriegel, J. (2021). Digitalisierung als Gegenstand von Kursangeboten – Eine Längsschnittuntersuchung der vh Ulm. In C. Bernhard-Skala, R. Bolten-Bühler, J. Koller, M. Rohs & J. Wahl (Hrsg.), Erwachsenenpädagogische Digitalisierungsforschung (pp. 149-169). Bielefeld: wbv.

2020

Arnold, R., Lipsmeier, A. & Rohs, M. (Hrsg.) (2020). Handbuch Berufsbildung (3. Auflage). Wiesbaden: Springer VS.

Heinbach, G. & Rohs, M. (2020). Governance wissenschaftlicher Weiterbildung, In In M. Rohs, H.-J. Schmidt & H.-U. Dallmann (Eds.), Aufstieg durch Bildung? Regionale Bedarfe als Grundlage wissenschaftlicher Weiterbildung (pp. 287-298). Bielefeld. wbv.

Jütte, W. & Rohs, M. (2020) (Hrsg.). Handbuch Wissenschaftliche Weiterbildung. Wiesbaden: Springer VS.

König, P., Kohl, J., & Rohs, M. (2020). Methodische Herausforderungen längsschnittlicher Programmanalysen am Beispiel des Themenfeldes Digitalisierung. Beiträge zur Erwachsenenbildung(9). https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:hbz:386-kluedo-60151

Maier, U., & Rohs, M. (2020). Volkshochschulen im Krisenmodus oder Corona als Chance? Erfahrungen aus Rheinland-Pfalz. weiter bilden, 27(4), 39–41.

Rohs, M. (2020a). Medienkompetenz in der Weiterbildung. weiter bilden, 27(2), 27-29.

Rohs, M. (2020b). Die Verantwortung der öffentlichen Erwachsenenbildungsanbieter in einer postdigitalen Gesellschaft. Forum Erwachsenenbildung, 53(2), 36-39.

Rohs, M. (2020c). Informelles Lernen und berufliche Bildung. In R. Arnold, A. Lipsmeier & M. Rohs (Eds.), Handbuch Berufsbildung (pp. 441-454). Wiesbaden: Springer VS.

Rohs, M. (2020d). Abriss einer Mediengeschichte der Erwachsenenbildung. In O. Dörner, A. Grotlüschen, B. Käpplinger, G. Molzberger & J. Dinkelaker (Hrsg.), Vergangene Zukünfte – neue Vergangenheiten (pp. 155-164). Opladen: Barbara Budrich.

Rohs, M. (2020e). Content="Daten, Bedarf, Angebot, Weiterbildung", In M. Rohs, H.-J. Schmidt & H.-U. Dallmann (Eds.), Aufstieg durch Bildung? Regionale Bedarfe als Grundlage wissenschaftlicher Weiterbildung (179-192). Bielefeld. wbv.

Rohs, M. (2020f). Auf dem Weg zur Lifelong Learning University, In M. Rohs, H.-J. Schmidt & H.-U. Dallmann (Eds.), Aufstieg durch Bildung? Regionale Bedarfe als Grundlage wissenschaftlicher Weiterbildung (315-319). Bielefeld. wbv.

Rohs, M. (2020g). Auswirkungen der Covid19-Pandemie auf die Digitalisierung an Volkshochschulen am Beispiel von Rheinland-Pfalz. Beiträge zur Erwachsenenbildung(10). Technische Universität Kaiserslautern. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:hbz:386-kluedo-60943

Rohs, M. (2020h). Lernortkooperation findet in den Köpfen der Lernenden statt. Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis, 49(4), 8-10

Rohs, M., & Bolten, R. (2020). Einstellung von Erwachsenenbildner*innen zur digitalen Transformation der Weiterbildung. In O. Dörner, C. Iller, I. Schüßler, H. von Felden, & S. Lerch (Eds.), Erwachsenenbildung und Lernen in Zeiten von Globalisierung, Transformation und Entgrenzung (pp. 77-88). Opladen: Budrich.

Rohs, M., Bolten, R., & Kohl, J. (2020). Between adoption and rejection: Attitudes of adult educators toward digitalization in Germany. International Journal of Training and Development

, 24(1). Retrieved from doi.org/10.1111/ijtd.12170

Rohs, M., Schmidt, H.-J. & Dallmann, H.-U. (Hrsg.) (2020). Aufstieg durch Bildung? Regionale Bedarfe als Grundlage wissenschaftlicher Weiterbildung. Bielefeld. wbv.

Rohs, M., Schmidt-Hertha, B., & Pietraß, M. (2020). Weiterbildung und Digitalisierung. Einstellungen, Herausforderungen und Potenziale. In I. v. Ackeren, H. Bremer, F. Kessl, H.-C. Koller, N. Pfaff, C. Rotter, D. Klein & U. Salaschek (Eds.), Bewegungen. Beiträge zum 26. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (pp. 363-375). Opladen: Barbara Budrich.

Rohs, M., & Seufert, S. (2020). Berufliche Medienkompetenz. In R. Arnold, A. Lipsmeier & M. Rohs (Eds.), Handbuch Berufsbildung (pp. 339-363). Wiesbaden: Springer VS.

Rohs, M. & Steinmüller, B. (2020). Wissenschaftliche Weiterbildung und Region, In W. Jütte & M. Rohs (Eds.), Handbuch Wissenschaftliche Weiterbildung (pp. 195-213). Wiesbaden: Springer VS.

Rohs, M., & Weber, C. (2020). Digitale Medien in der wissenschaftlichen Weiterbildung. In W. Jütte & M. Rohs (Eds.), Handbuch Wissenschaftliche Weiterbildung (pp. 455-478). Wiesbaden: Springer VS.

Schmidt-Hertha, B., Rott, K., Bolten, R. & Rohs, M. (2020), Messung Medienpädagogischer Kompetenz von Lehrenden in der Weiterbildung, Zeitschrift für Weiterbildungsforschung, 43(3)

, 313-329 Onlie available link.springer.com/content/pdf/10.1007/s40955-020-00165-0.pdf

All publications are listed here

Editorials

Book series "Erwachsenenbildung und lebensbegleitendes Lernen", W. Bertelsmann Verlag

Editors: Prof. Dr. Reiner Brödel (University Münster), Prof. Dr. Matthias Rohs (Technische Universität Kaiserslautern), Prof. Dr. Sabine Schmidt-Lauff (Helmut-Schmidt University Hamburg), Prof. Dr. Julia Schütz (FernUniversität Hagen)

Further information on the book series can be found here

 

Research reports "Beiträge zur Erwachsenenbildung", Technische Universität Kaiserslautern

Editor: Prof. Dr. Matthias Rohs (Technische Universität Kaiserslautern)

Further information on the research reports series can be found here

Current Presentations

Adult education centres in crisis mode or Corona as an opportunity), Hessian Adult Education Association, Online, 15.02.21

Spatial aspects of academic continuing education, 8th Research Workshop on Continuing Academic Education, Online, 18.03.21

Contact

Prof. Dr. Matthias Rohs
TU Kaiserslautern
Faculty of Social Science
Department of Educational Science
Erwin-Schrödinger-Straße
Bld. 57, room 471
67663 Kaiserslautern

Tel.: 0631-205-3697
Fax: 0631-205-2722
E-Mail: Matthias.Rohs[at]sowi.uni-kl.de
VC: Zoom

Office hours

WS21 only via Zoom or telephone

Thuesday 08-10 am

Appointment please by email

 

Zum Seitenanfang