Educational Science

Deutsche Version

Prof. Dr. Matthias Rohs

Professor of Adult Education

Scientific Director of  the Institute for Technology and Work ITA

Board member of the Division Adult Education of the DGfE

Scientific head of the study programmes Adult Education, Human Resources Development and Management of Digital Educational Processes

Curriculum Vitae

  • 2021/2022 Visiting Professor at the Institute of Educational Sciences at University of Graz, Austria
  • since 2021 Member of the Board of the Adult Education Division of the German Educational Research Association (GERA)
  • since 2020 Scientific Director of  the Institute for Technology and Work (Institut für Technologie und Arbeit – ITA), Kaiserslautern
  • since 2019 Professor of Adult Education at Technische Universität Kaiserslautern
  • 2019 Scientific Director of the Distance and Independent Studies Center (DISC) at Technische Universität Kaiserslautern
  • 2017 - 2019 Deputy Scientific Director of the Distance and Independent Studies Center (DISC) at Technische Universität Kaiserslautern
  • 2017 - 2019 Head of the Department "Development and Transfer" of the Distance and Independent Studies Center (DISC) at Technische Universität Kaiserslautern
  • 2013 - 2019 Assistant Professor for Adult Education with a focus on distance learning and e-learning at Technische Universität Kaiserslautern (2013-2016 in cooperation with the German Institute for Adult Education – Leibniz Centre for Lifelong Learning, Bonn)
  • Deputy Head of Training Concepts, Strategy, Quality for Vocational Education and Training, Deutsche Telekom AG, Bonn
  • Research assistant at the University of Applied Sciences Northwestern Switzerland, Institute for Information Systems, Basel (CH)
  • Research assistant at the University of Zurich, E-Learning Center
  • Research assistant at Helmut-Schmidt-Universität, Hamburg, doctorate (Dr. phil.)
  • Research assistant at the Fraunhofer Institute for Software and Systems Engineering (ISST), Berlin
  • Study of educational science, sociology and psychology at Freie Universität Berlin

Research Focus

  •  Adult education and digital media
  •  Informal and self-directed learning
  •  Continuing vocational training and human resource development
  •  Professionalisation in adult education and training
  •  Academic further education

Current Publications

Forthcoming

Arnold, R. & Rohs, M. (accepted), Fernstudium, In R. Arnold, E. Nuissl & J. Schrader (Eds.), Wörterbuch Erwachsenenbildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt

Rohs, M. (accepted), Wissenschaftliche Weiterbildung, In R. Arnold, E. Nuissl & J. Schrader (Eds.), Wörterbuch Erwachsenenbildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt

Rohs, M. (accepted), Informelle Bildung, In R. Arnold, E. Nuissl & J. Schrader (Eds.), Wörterbuch Erwachsenenbildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt

Rohs, M. (accepted), Digitales Lernen, In R. Arnold, E. Nuissl & J. Schrader (Eds.), Wörterbuch Erwachsenenbildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt

2022

Rohs, M., & Bernhardson-Laros, N. (2022). Digitalisierung als ethische Herausforderung für die Erwachsenenbildung. Ein Anstoß für die Entwicklung einer Bereichsethik aus Sicht der Erwachsenenbildungsforschung. erwachenenbildung.at, 44/45, 1-10. Online

Lacher, S., Fliegener, L. & Rohs, M. (2022). Geringqualifizierte. Eine relative Perspektive. Beiträge zur Erwachsenenbildung (11). Technische Universität Kaiserslautern. Online 

Rohs, M. & Gruber, E. (Hrsg.) (2022). Digitalisierung in der Erwachsenenbildung in Österreich. Beiträge zur Erwachsenenbildung (12), Technische Universität Kaiserslautern. Online 

Weber, H., Elsner, A., Wolf, D., Rohs, M., & Turner-Cmuchal, M. (2022). Inclusive Digital Education. Odense, Denmark: European Agency for Special Needs and Inclusive Education. Online

2021

Bernhard-Skala, C., Bolten-Bühler, R., Koller, J., Rohs, M., & Wahl, J. (Eds.). (2021). Erwachsenenpädagogische Digitalisierungsforschung. Impulse – Befunde – Perspektiven. Bielefeld: wbv.

Bernhard-Skala, C., Bolten-Bühler, R., Koller, J., Rohs, M., & Wahl, J. (2021). Impuls für eine erwachsenenpädagogische Digitalisierungsforschung. In C. Bernhard-Skala, R. Bolten-Bühler, J. Koller, M. Rohs & J. Wahl (Eds.), Erwachsenenpädagogische Digitalisierungsforschung. Impulse – Befunde – Perspektiven (pp. 19-36). Bielefeld: wbv.

Morris, T. H., & Rohs, M. (2021). The potential for digital technology to support self-directed learning in formal education of children: a scoping review. Interactive Learning Environments, 1-14. doi: 10.1080/10494820.2020.1870501

Morris, T., & Rohs, M. (2021), Digitization Bolstering Self-Directed Learning for Information Literate Adults – a Systematic Review. Computers and Education Open, doi: https://doi.org/10.1016/j.caeo.2021.100048

Rohs, M., König, P., Kohl, J., & Hellriegel, J. (2021). Digitalisierung als Gegenstand von Kursangeboten – Eine Längsschnittuntersuchung der vh Ulm. In C. Bernhard-Skala, R. Bolten-Bühler, J. Koller, M. Rohs & J. Wahl (Eds.), Erwachsenenpädagogische Digitalisierungsforschung (pp. 149-169). Bielefeld: wbv.

All publications are listed here

Editorials

Book series "Erwachsenenbildung und lebensbegleitendes Lernen", W. Bertelsmann Verlag

Editors: Prof. Dr. Reiner Brödel (University Münster), Prof. Dr. Matthias Rohs (Technische Universität Kaiserslautern), Prof. Dr. Sabine Schmidt-Lauff (Helmut-Schmidt University Hamburg), Prof. Dr. Julia Schütz (FernUniversität Hagen)

Further information on the book series can be found here

 

Research reports "Beiträge zur Erwachsenenbildung", Technische Universität Kaiserslautern

Editor: Prof. Dr. Matthias Rohs (Technische Universität Kaiserslautern)

Further information on the research reports series can be found here

Current Presentations

Digitalisation as a dilemma of (adult)education. Reflections on innovation, criticism and resistance, Graz, 13.01.2022

Digitalisation as a "wicket problem" Area ethics (Bereichsethik) based boundaries in adult and continuing education, Congress of the German Society for Educational Science, 14.03.2022 (together with Nils Bernhardsson-Laros).

Learning | Form | Transition - Informal and non-formal learning under the conditions of digitality, German Youth Institute (DJI), 04.05. 2022

Adult Education Centres in the Pandemic , Gesellschaft zur Förderung der Volkshochschulen in Berlin, 12.05.2022

The impact of digitalisation on further training for the low-skilled, Christliches Jugenddorfwerk Deutschlands (CJD), Wörth, 23.06.2022

Contact

Prof. Dr. Matthias Rohs
TU Kaiserslautern
Faculty of Social Science
Department of Educational Science
Erwin-Schrödinger-Straße
Bld. 57, room 471
67663 Kaiserslautern

Tel.: 0631-205-3697
Fax: 0631-205-2722
E-Mail: Matthias.Rohs[at]sowi.uni-kl.de
VC: Zoom

Office hours

Wednesday: 08-10 a.m.

Appointment by mail (presence or online)

Exams

Information and registration here

Zum Seitenanfang