LeadCom| Digital Leadership & Communication and Cooperation Development

Project overview of the network

In the network of eleven universities, numerous schools and transfer partners, further training and advisory services are being developed and implemented to professionalise school management and teachers involved in digital school development at general and vocational schools with regard to future-oriented digital school development. The focus is on the design of a digital communication and cooperation practice and the associated change in digital leadership at schools.
More information

LeadCom at the RPTU

Together with colleagues from the participating universities, we are developing a training and support system for school leaders and teachers involved in digital school development. The focus at this location is on digitalisation-related communication and cooperation and the associated questions of digital leadership, but above all on the question of health promotion in the professionalisation of school management.

Project publications

  • Krein, U. (2023). Fortbildungsangebote zu Schulleitenden-Gesundheit. Ein kursorischer Überblick über die Angebotslandschaft der LeadCom-Bundesländer.
  •  

References and publications in the project context

  • Krein, U. (2023). Schulleitendenhandeln unter den Bedingungen des Digitalen transcript. [Erscheint voraus. November 2023]
  • Krein, U. (2023). What’s your take on School Leadership and Digitalization? A Systematic Review of Publications from the last 20 Years. International Journal
  • of Leadership in Education. https://doi.org/10.1080/13603124.2023.2237939.
  • Krein, U. & Schiefner-Rohs, M. (2020). Schulleitungen im digitalen Wandel. Pädagogische Führung (PädF). Zeitschrift für Schulleitung und Schulberatung, (5/20), 179-182.
  • Krein, U. & Schiefner-Rohs, M. (2022). Schulleitungsfortbildung in einer digital durchdrungenen Gesellschaft – Ein explorativer Blick auf Angebote und Inhalte. In: Julia Hugo, Raphael Fehrmann, Shirin Ud-Dhin & Jonas Scharfenberg (Hrsg.). Digitalisierung(en) als gesamtgesellschaftliche Herausforderung. Perspektiven aus Schule, Politik, Wirtschaft und Recht. (S. 221-232). Waxmann Verlag.
  • Schiefner-Rohs, M. & Krein, U. (2023). Leadership revisited oder verwaltete Schulleitung? Implikationen von Digitalisierungsnarrativen im Berufsalltag von Schulleitenden. In Tobias Röhl, Johannes Breitschaft, Nicole Wespi & Eliane Burri (Hrsg.), Digital Leadership – Schulen im digitalen Wandel führen. Führung von und in Bildungsorganisationen (S. 90-100). hep Verlag.
  • Schiefner-Rohs, M. (2020). Fit fürs Klassenzimmer 4.0. Formen der Fort- und Weiterbildung von Lehrer*innen und Schulleitungen in einer digitalen Welt. In J. Sengpiel & D. Smolka (Hrsg.), Die Tafel muss raus!? Unterrichten agil, digital, modern. Köln: Wolters & Kluwer.
  • Schiefner-Rohs, M. (2019). Distributed Digital Leadership: Schulleitungshandeln im Wandel. In G. Birkigt (Hrsg.), Schulleitung und Schulentwicklung: Führen, Managen, Steuern (04/19, F 8.16/1-22). Raabe, Fachverl. für Bildungsmanagement.
  • Schiefner-Rohs, M. & Schneider, R. (2019). Erfahrungen mit BYOD im Dialog von Wissenschaft und Schulleitung.  computer + unterricht, 113(2019), 10-13.
  • Glade, E. & Schiefner-Rohs, M. (2017). Digital Leadership - Schulleitung und ihre Rolle für Schulentwicklung in, mit und durch digitalen Medien. Journal Schulentwicklung, 3(21), Themenheft Digitale Medien in Schule und Unterricht- Herausforderungen für die Schulentwicklung, 15-18.
  • Glade, E. & Schiefner-Rohs, M. (2017). „Schwer zu sehen, in ständiger Bewegung die Zukunft ist. Schule im digitalen Wandel gestalten und leiten. SchulVerwaltung. Zeitschrift für Schulgestaltung und Schulentwicklung. 19(5), 233-235.
  • Schiefner-Rohs, M. (2016). Schulleitung in der digital geprägten Gesellschaft. In H. Buchen & H.G.Rolff (Hrsg.), Professionswissen Schulleitung. (S. 1402-1419). Weinheim, Basel: Beltz Verlag.

Joint project of the RPTU in Kaiserslautern with the Friedrich Alexander University Erlangen-Nuremberg, Johannes Gutenberg University Mainz, TU Braunschweig, Ansbach University of Applied Sciences, PH Schwäbisch-Gmünd, TU Nuremberg, University of Bielefeld, University of Cologne, University of Paderborn and the University of Bamberg.
Funding: BMBF, funding line: Competence Centre for Digital School Development
Project duration: 2023-2026

Contact person at the RPTU: Dr. Ulrike Krein

E-Mail: ulrike.krein[at]rptu.de